Kiinteissä loma-asunnoissa on puolensa. Ympärillä on tilaa ja takuuvarma itse valittu maisema. Mutta entä jos siitä huolimatta kyllästyttää ja tekisi mieli nähdä muutakin?
Kun SF-Caravan ry:n liittohallituksen jäseneltä ja asiantuntijalta Hannu Kivikoskelta kysyy, minkälaiset ihmiset jättävät mökkinsä ja hyppäävät matkailuautoon, -vaunuun tai veneeseen, hän naurahtaa:
– Hyvin monenlaiset! Mutta jos on hieman epäsosiaalinen ihminen, eikä halua liikkua, näille vaihtoehdoille ei välttämättä lämpene. Jos taas tykkää maisemien vaihtumisesta, uusista ihmisistä ja tapahtumista, sekä karavaanarielämä että retkiveneily voivat kiinnostaa. Meidän perheemme harrastaa kumpaakin.
Veneilijä ja karavaanari näkevät maailmaa pääsääntöisesti enemmän kuin kiinteissä loma-asunnoissaan aikaansa viettävät. He eivät ole sidoksissa samaan paikkaan, vaan voivat kulkea pitkiäkin matkoja, halutessaan ulkomailla asti. Kivikoski pitää hyvänä ajatuksena vuokrata ensin mieleistänsä kulkuvälinettä, oli se sitten vene, matkailuauto tai -vaunu, ja päättää vasta sitten, kannattaako sen omaksi ostaa.
– Esimerkiksi Nettivene-internetsivulta löytyy veneiden vuokrausta. Veneen voi ottaa vain muutamaksi päiväksi vuokralle ja miettiä, sopiiko veneessä asuminen tai matkustaminen itselle. Matkailuajoneuvokin kannattaa ensin vuokrata. Vuokraus on fiksu tapa selvittää joskus kalliinkin investoinnin kannattavuutta.
Jotkut ovat Kivikosken mukaan ensimmäisenä ostaneet veneen tai matkailuauton ja sitten jonkin ajan kuluttua tarjonneet sitä myyjälle takaisin. Sesongin ulkopuolella vuokraus on edullisempaa kuin varsinaisina loma-aikoina. Matkalla ei ole pakko olla kokonaista viikkoa, vaan muutamaksi päiväksi tai viikonlopuiksikin saa veneitä ja matkailuajoneuvoja vuokralle.
Käsitteet ja satamakirja haltuun
Matkailuajoneuvo tarkoittaa matkailuautoa ja -vaunua. Näissä kulkuneuvoissa pystyy viettämään aikaa pitkälti samankaltaisissa olosuhteissa kuin hotellihuoneessa. Saatavana on varsin korkeatasoisiakin matkailuajoneuvoja ja veneitä.
– Voisi sanoa, että valinnanvaraa on rajattomasti. Ennen kuin lähtee katselemaan itselleen matkailuajoneuvoa, kannattaa selvittää, mitkä ovat omat tarpeet ja toiveet matkanteon eri vaiheissa. Kivikosken mielestä pelkästään sillä mentaliteetilla, että ”nyt lähdetään reissuun” ei kartoiteta riittävästi taustoja. Veneistä on hyvä tietää esimerkiksi se, että on olemassa asuntovene, jossa asutaan ja jolla ei tehdä matkoja.
Jos esimerkiksi ostetaan isohko nukkumismahdollisuuksin varustettu paatti, niin tiedot venesatamista ja niiden palvelutasosta ovat tärkeitä. Kivikoski suositteleekin lämpimästi satamakirjan hankkimista. Siinä on seikkaperäisesti eriteltynä satamien palvelut, joista tärkeimpiä ovat satamaan saapuminen, sataman syvyydet ja laituriin kiinnittyminen.
– Satamakirjan palvelutiedoista on apua omien tarpeiden kartoittamisessa – pitääkö esimerkiksi tyhjentää vessan septitankki tai täydentää vesivarastoja. On olemassa retkisatamia, joissa on vain laituri ja poijupaikka. Hyvällä tuurilla niistä voi löytyä perinteinen huussikin, mutta ei muuta. Kivikosken mukaan satamakirjasta löytyy satamakohtaiset ohjeet siihen, mitä reittiä satamaan ajetaan.
Monissa isoissa satamissa on satamavahti, jolle täytyy ilmoittaa etukäteen tulostaan. On hyvä tietää ennakolta, mihin oman veneen voi pysäköidä. Veneet ovat hyvin eri kokoisia, ja veneen koon mukaan varataan oikean kokoinen satamapaikka.
Oikealla asenteella reissuun
– Yleisesti ottaen satamaan tuloon on tärkeä valmistautua kunnolla. Täytyy ottaa esille riittävät kiinnittymiseen tarvittavat köydet, lepuuttajat reunoille ja mahdollista poijupaikkaa varten poijukoukku. Tietyt manööverit kannattaa opetella hyvin. Vastaantulijoiden moikkaaminen ei ole niin tärkeää kuin rantautumisen osaaminen. Yleensä uusilla veneilijöillä on joko liian vähän tai liian lyhyitä köysiä. On vain omaan venepaikkaan riittävät rantautumisköydet. Köysissä ei kuitenkaan kannata säästellä, sillä isommilla laituripaikoilla voi tarvita köyttä paljon ajateltua enemmän, painottaa Kivikoski.
Yllätysten välttämiseksi veneessä kannattaa pitää puutappeja vuotojen varalta sekä pilssipumppua veden poistamiseksi. Vene kannattaakin Kivikosken mukaan katsastaa pursiseurassa, jotta kaikki turvallisuusnäkökulmat ovat kohdillaan.
– Myös omaa asennetta esimerkiksi pelastusliivejä kohtaan on syytä miettiä. Lain mukaan veneestä on löydyttävä yhtä monta liiviä kuin veneessä on henkilöitä, mutta liivejä ei ole pakko pitää päällä. Pahimmat vahingot tapahtuvat tutkitusti kuitenkin lyhyillä matkoilla juuri siksi, että liivit on jätetty pukematta.
Kivikosken mielestä on hyvä ajatus ottaa ensimmäisille matkailuauto, -vaunu ja -venereissuille mukaan joku vanha konkari, joka osaa neuvoa. Monet asiat oppii kyllä kantapään kauttakin, mutta helpommalla pääsee, kun on asiat hallitseva henkilö matkalla mukana.
Talvi ei estä matkantekoa
Kivikosket kulkevat nelivetoautollaan ja nastarenkain varustetulla asuntovaunullaan laskettelukeskuksissa talvisin. Nelivetoauto ei ole välttämätön veturi talvimatkailussa, mutta se helpottaa etenemistä hankalissa paikoissa. Lähes kaikki matkailuautot Suomessa ovat kaksivetoisia. Matkailuauton lämmitysjärjestelmällä on keskeinen rooli talvimatka-autoilussa.
– Glykolikäyttöinen vesikeskuslämmitys on hyvä ympäri vuoden. Autot ovat sen avulla kovillakin pakkasilla lämpöisiä.
Suomen yli 550 leirintäalueesta varsinkin laskettelukeskusten yhteydessä olevat toivottavat matkailijat tervetulleiksi myös kylmimpään vuodenaikaan. Ne toimivat yleensä omatoimialueina viikolla, kun taas viikonloppuisin paikoilta saa isäntäpalvelut.
– Leirintäalueista on hyvä tietää ainakin se, että matkailuajoneuvoyksiköiden turvavälit ovat vähintään neljän metriä. Turvavälit lasketaan katoksien, ajoneuvojen ja muiden rakennelmien välillä. Leirintäalueilla on säännöt, joita tulee noudattaa. Lähes kaikilla leirintäalueilla on ympärivuorokautinen valvonta. Veneen kanssa satamassa ollaan naapurin kanssa ihan vierekkäin, lepuuttajat melkein hankaavat toiseen veneeseen. Silloin onkin tärkeää huomioida oma melutaso, koska ei voi esimerkiksi tietää, nukkuuko naapurissa lapsia.
– Matkasuunnitelma on hyvä tehdä aina, jotta osaa varata oikeanlaiset varusteet reissulle. Matkailuajoneuvon pakkaamista voi opetella, jotta paino jakautuu oikein. Oikeanlainen pakkaaminen on yllättävän haastavaa, mutta siinä auttaa tilaratkaisujen hyväksikäyttö. Nykyaikaisesta matkailuautosta löytyy peräosasta yleensä iso säilytystila, vinkkaa Kivikoski.
– On myös tärkeää opetella etukäteen käyttämään matkailukulkuneuvon laitteita. Esimerkiksi jääkaapin käyttöön kannattaa tutustua, matkustipa sitten matkailuajoneuvolla tai -veneellä. Kivikosken mielestä myyjien olisi hyvä kertoa ostajille elektroniikan käytöstä paljon nykyistä enemmän ennen kauppojen tekoa, koska hyvin varustelluissa matkailuajoneuvoissa tekniikkaa on niin paljon. Usein jo pelkän lämmityksen päälle saaminen voi vaatia ohjeiden läpikäymistä.
Karavaanarielämässä on kuitenkin enemmän etuja kuin haasteita.
– Esimerkiksi säät eivät rajoita lomanviettoa siinä määrin kuin mökkiläisillä ja veneilijöillä. Kesällä voi lähteä sinne, missä aurinko paistaa ja on lämmintä. Talvella voi halutessaan etsiä lunta sieltä missä sitä on.
Asiantuntija mukaan matkailukulkuneuvokaupoille
– Ihan uuden matkailuvaunun saa 20 000 eurolla, kertoo Kivikoski.
Mitä enemmän rahaa on, sitä suuremman ja varustellumman vaunun saa. Hyvän käytetyn vaunun voi löytää kuitenkin jo 10 000 eurolla.
Matkailuautot ovat huomattavasti kalliimpia kuin -vaunut. Uutta matkailuautoa ostettaessa on syytä varata rahaa yli 40 000 euroa, mutta käytetyistä löytyy hyviä jo alle 30 000 eurolla.
Veneen hankinnassa miettiminen kannattaa aloittaa siitä, millaista kokemusta veneilystä hakee.
– Siintääkö mielessä vauhdin hurma vai aiotaanko nauttia matkan teosta hissun kissun? Sama matka taittuu eri vauhdilla riippuen alla olevasta kulkuneuvosta. Pikaveneellä esimerkiksi Helsingistä Porvooseen ajaa reilussa tunnissa, kun taas meidän kahdeksan solmua kulkevalla paatilla matka taittui viidessä tunnissa, tiivistää Kivikoski.
Minkä perusteella valitaan?
Kuten kulkuneuvoissa yleensä, matkailuvaunuista ja -autoista on olemassa erilaisia malleja.
– Yhteistä niissä on lämmitys, keittomahdollisuus, wc ja sisään rakennetut vesisäiliöt, eli hanasta saa vettä peseytymis- ja ruuanlaittotarpeisiin. Matkailuajoneuvo on valmis matkailuun; mukaan tarvitaan vain petivaatteet, astiat ja henkilökohtaiset tarvikkeet, kiteyttää Kivikoski.
– Veneissä ei sen sijaan välttämättä ole kaikkea. Varsinkin pienimmissä retkiveneissä monet laitteet ja mukavuudet on hankittava lisävarusteina.
Yksityiseltä venettä, autoa tai vaunua ostaessaan kannattaa Kivikosken mukaan ottaa asiantuntija mukaan.
– Käytetyissä matkailukulkuneuvoissa voi olla tiiviysongelmia, mikä johtaa siihen, että kosteutta pääsee rakenteisiin. Myyjältä kannattaakin pyytää kosteusmittauspöytäkirja, tiedot kaasulaitteiden koeponnistuksesta ja kulkuneuvon huolloista.
On kuitenkin hyvä tietää, että liikkeestä ostetulla käytetyllä matkailuajoneuvolla ja veneellä on kuluttajasuojalakiin perustuva takuu.
– Uusilla ajoneuvoilla ja veneillä se on 1–3 vuotta, toteaa Kivikoski ja toivottaa uusia vapaa-ajanviettotapoja kokeileville antoisia hetkiä – niistä muodostuu elämän rikkaus.
Teksti: Pia Tervo
Kuvat: Pixabay